Jak vybíráme enduro motocykl pro kluka s řidičákem A1?

14 března, 2025
by

Získání řidičského oprávnění skupiny A1 je pro mnoho mladých jezdců prvním krokem do světa motocyklů. Vzhledem k faktu, že preferuji jízdu na šotolinách a v nějakém tom offroadu, tak chci vést mého kluka ve věku 16 let k tomu, aby také začínal jezdit spíše enduro. Také jsem přesvědčený, že ježdění spíše mimo silnice je bezpečnější než začínat hned na nějakém motardu nebo „zmrzlině“. A protože jsem ten, kdo bude platit, tak mám částečnou možnost rozhodnout jaký stroj to bude. 

Cesta k užšímu výběru 

Přibližně půl roku koukám po nabídce nových motorek, protože jsem si říkal, že když koupím novou, tak odpadne problém s případným servisem (záruka) a následnou výměnu za A2 motorku bych vyřešil jen rychlou výměnou u dealera (samozřejmě s vědomím celkem znatelného prodělku). Ale když zabřednete hlouběji, tak zjistíte, že nabídka endurko motorek je velmi omezená. A ceny nakonec nejsou o tolik nižší než u větších motorek. Hned z počátku zmíním prvotního favorita, kterým byl stroj Aprilia RX 125 za bratru pěkných 100 tisíc s tím, že bych ji pak vyměnil za Tuarega 660. Ale když jsme zjistili, že celá platforma je jen oplastovaný čínský základ, tak jsem od této pseudo italky upustil začal pokukovat po stejném základu, který jen nemá tak atraktivní samolepky. Defakto identické motorky jsou Malaguti Dune 125 a F.B. Mondial SMX125. Malaguti je spíše pro nižší jezdce a nemá tak ergonomické nastavení do terénu (nižší vykrojené sedlo) a také mám jen osobní názor, že v budoucnu bude nejhůře prodejná. Tedy dostávám se k prvnímu kusu, který skončil v nejužším výběru. Ano je jím F.B.Mondial SMX 125. 

www.bazos.cz

Jít kvalitnější, italskou cestou?

Při opakovaném procházení dostupných motorek jsem narazil na velmi zajímavý a atraktivní kus Fantic XEF 125. Proč se tato motorka stala jedním z favoritů? No je osazena vyzkoušeným motorem Minarelli vyrobeným přímo v Itálii a jak víme, tak Minarelli je vlastně koncepčně starší, ale vyzkoušená Yamaha.

Problém v naších očích je vyšší cena, které je v těchto kubaturách skoro o třetinu vyšší. A tedy popravdě dávat bratru 130 tisíc za motorku na cca 1 rok se mi moc nechtělo. Když narazíte na ojetinu, tak je to většinou dovoz, což není zas takový problém ale i ceny cca 4 roky starých kusů jsou o třetinu vyšší než jiné konkurenční motorky. Ano, je pravdou, že za kvalitu se platí, ale stále mám v hlavě, že dobrý nájezd kilometrů a nějaká ta péče zajistí, že to tu krátkou přechodnou dobu vydrží i levnější modely. Nyní nejsme ještě úplně rozhodnutí, ale stále se tato motorka pohybuje v našem TOP 3. 

Co nás brzdí posunout Fantic do pozice jasného favorita jsou další nutné náklady pro vstup do motorkářského světa, jako je dnes cena řidičáku, a nutné motorkářské výbavy (jsem otec a chci, aby mladej jezdil v alespoň trochu kvalitních věcech). Jen pro info cena ŘP A1 je cca 18tis a základní výbava nás už stála také skoro 20 tisíc (o výbavě pro začínajícího jezdce napíšeme brzo další článek). 

www.bazos.cz

Červíček tam vzadu

Třetím do party je krásný motocykl SWM 125R. Důvod našeho výběru je dosti podobný jako v případě Fanticu. Jedná se o italskou výrobu s použitím léty ověřených motorů Husqvarna. Cena nového kusu je vyšší stejně tak jakou u Fanticu a protože jsem již rozhodnutý nekupovat novou motorku, ale starší kus (max 4-5let), tak jsme začali pokukovat po této krásce. Ano, je pravdou, že se mi po designové stránce líbí asi nejvíce, ale také působí co nejvíce enduro. Bohužel až moc enduro nastavení není nyní úplně vyhovující, protože předpokládám, že synátor bude chtít jezdit také po silnicích a nižší, velmi tvrdé sedlo dosti dehonestuje ji posunout na jasného favorita. Dalším faktem proč je asi na třetím místě je velmi malá dostupnost na trhu (aktuálně 1 kus, který bude nutně ještě dosti zafinancovat). 

www.bazos.cz

Nějaká ta data 

FB Mondial SMX 125

FB Mondial SMX 125 je atraktivní motorka, které osloví především mladé jezdce, kteří hledají kombinaci stylu a ovladatelnosti. Tento model se pyšní moderním designem inspirovaným závodními stroji a nabízí výbornou ergonomii pro každodenní jízdu.

Klíčové vlastnosti:

  • Motor: 125 ccm, čtyřtaktní, vodou chlazený
  • Výkon: Přibližně 11 kW (15 koní) – maximální povolený výkon pro A1
  • Podvozek: Pevný rám a kvalitní odpružení pro pohodlnou jízdu ve městě i mimo něj
  • Design: Sportovní vzhled s agresivními liniemi
  • Výhody: Skvělá ovladatelnost, atraktivní vzhled a především cena 
  • Nevýhody: čistě čínský výrobek v italském designu 

FB Mondial SMX 125 je ideální pro ty, kdo chtějí lehký a svižný motocykl pro každodenní dojíždění s dávkou adrenalinu a z našeho výběru má nejvyšší sedlo, což je pro cca 190 cm vysokého kluka dost zásadní. 


Fantic XEF 125

www.fantic-motor.cz

Fantic XEF 125 je prémiové enduro s vysokou úrovní zpracování a kvalitními komponenty. Nabízí výborné jízdní vlastnosti a je určen pro náročnější jezdce, kteří hledají výkon i eleganci.

Klíčové vlastnosti:

  • Motor: 125 ccm, čtyřtaktní, vodou chlazený
  • Výkon: Přibližně 11 kW (15 koní)
  • Podvozek: Špičkové odpružení od renomovaných výrobců
  • Design: Agresivní a moderní s důrazem na detaily
  • Výhody: Výborná ovladatelnost, prémiové komponenty, skvělý výkon v terénu
  • Nevýhody: Vyšší cena, náročnější údržba

Fantic XEF 125 je ideální pro ty, kdo chtějí to nejlepší z kategorie 125 ccm endur – jak pro sportovní jízdu, tak pro každodenní použití.


SWM 125 R

www.swm-motor.cz

SWM 125 R je robustní enduro, které je vhodné nejen do města, ale i do terénu. Jeho konstrukce a parametry ho činí všestranným společníkem pro mladé jezdce, kteří chtějí zkoumat jak asfalt, tak nezpevněné cesty.

Klíčové vlastnosti:

  • Motor: 125 ccm, čtyřtaktní, vodou chlazený
  • Výkon: Přibližně 11 kW (15 koní)
  • Podvozek: Vysoké zdvihy odpružení, ideální pro jízdu v terénu
  • Design: Kombinace retro stylu s moderními prvky
  • Výhody: Všestrannost, vhodný do terénu, odolná konstrukce
  • Nevýhody: Vyšší hmotnost, méně komfortní na silnici

SWM 125 R je skvělá volba pro jezdce, kteří chtějí kombinovat jízdu po městě s dobrodružstvími mimo asfaltové cesty, ale je velmi malá dostupnost kvalitních kusů bez nutnosti dalších investic (v případě ojetých motocyklů). 


Co vybereme ?

V současné době ještě nejsme opravdu rozhodnuti na 100%, ale vím, že to bude z velkou pravděpodobností jeden z výše uvedených modelů. Tak sledujte dále naše stránky a YouTube kanál a uvidíte jaký model nakonec bude v naší garáži. 

Valda

Lovec zážitků a natáčení pro Trailblazers sekci.
Střih a kamera cestovatelských videí.
Redaktor BBG www

Napsat komentář

Your email address will not be published.

JDI NANAHORU