Jako léta spokojený vlastník velkého endura od Hondy, stále a opakovaně řeším, jestli by nebyla cesta si užívat naše Trailblazers výlety na mnohem lehčím stroji. A tak stále čtu, pokukuji a testuji nové a nové stroje a řeším jakou cestou se vydat. Zatím jsem se nerozhodl a spokojeně zůstávám u stávajícího stroje.
Jediné co vím, že chci jít cestou malé kubatury do cca 500ccm. Tedy nechci nahrazovat svoji 1100ccm za 700ccm (Yamaha Tenere, AJP a pod.) Postupně bych vám zde popsal moje zkušenosti a resultáty ohledně budoucího výběru. Nikde není ale psáno, že třeba nezůstanu a osvědčené Afriky, se kterou mám více než citový vztah.
Čínský výrobek Kove 450 má poměrně kvalitní recenze a hlavně prošel již velkou hromadou testování u mnohem zkušenějších jezdců, které sledujeme na YouTube kanálech. A je třeba také zmínit, že jejich 2 stroje projeli úspěšně Rally Dakar 2024 a to i přes to, že předtím měli opakované problémy s elektronikou. Proto jsem jej zařadil také také do svého potencionálního výběru.

Ergonomie
Mám bratru skoro 2m, takže výběr motocyklu pro mé potřeby je dosti specifický a musím brát v potaz i parametry jako je světlá výška motocyklu a možnosti výšky sedla. Takže jsem sledoval ergonomii motocyklu, koukal na obrázky a videa, kde vysocí uživatelé testovali tuto motorku. Velkým plusem byla možnost natavení sedla až do výše 960mm což jak vypadalo, je OK i pro moji osobu. I když já na všem vypadám jako vosa na bonbonu.

Popravdě nejsem, žádný zkušený hard enduro jezdec, takže vám zde určitě nemůžu popsat kvalitu odpružení, zdali má moto dostatečný kroutící moment a mnoho dalších detailních informací. Zde popíšu proč bych si případně vybral, nebo nevybral konkrétní kus, jen z pohledu obyčejného jezdce, který preferuje se kochat na šotolinách a občas se potrápit při nějakém náročnějším přejezdu. Třeba na Rikavačko jezeru by se určitě lehčí motorka hodila.
Tablet nebo budíky?
Protože jsem hračička a mám rád digitální budíky tak i zde bylo Kove adekvátně zařazené do mého výběru. Pěkné budíky, které sice neumožňují nativně připojení Carplay, ale to se dá vyřešit mnoha jinými možnostmi, které zde třeba také jednou zmíním. Bohužel je nutné ABS vypínat vždy na displeji a po vypnutí klíčku se musí následně opakovaně nastavovat. A co mne nyní trápí na Africe, je právě tato blbost s nastavením ABS vždy po vypnutí klíčku. Je to vždy jak nastavování raketoplánu a než odjedete tak kolegové na jiných strojích jsou vždy daleko před vámi. Problematickým aspektem, který by snad měli dořešit v nových modelech, je rozsvícení kontrolky přehřívání motoru, která svítí právě v okamžiku, kdy stojíte a nechcete vypínat natvrdo motorku, aby se vám nevypnulo ABS. Je to problém jen v elektronice a dle veškerých dostupných informací se nejedná o problém v motoru, ale jedná se jen o chybového „šotka“. Tedy abych platil bratru 250tis za motorku a musel řešit nějaké problémy s červeným hlášením se mi osobně nelíbí, protože já nechci aby mi cokoli svítilo červeně i s vědomím, že se vlastně nic neděje.

Negativa
Velkou výhodou Kove jsou 3 kombinované nádrže na benzín, které pojmou až 31 litrů paliva. To je pro mne benefit, protože co mne fakt na cestách nebaví, je řešit tankování po ujetých pár kilometrech. Nicméně po nějakém zkoumání zjistíte, že je třeba si dokoupit, nebo samodomo dodělat přepínání mezi nádržemi, tak aby to fungovalo dle vašich představ a potřeb. Já ale nechci do ostré motorky do terénu investovat další a další peníze. Už jen to, že vám nabídnou nehomologovaný kit, který zvýší výkon, který samozřejmě budete chtít, pak přepínání nádrží, mne vede vždy k filmu Na samotě u lesa – to máte hřebíky, to máte …..
Na motorce jsem zatím nejel, protože jsem našel dost negativ, která mne zatím vedly k vyřazení tohoto stroje z mého výběru. Ano, můžete si říci, proč to zde píši, když nemám vlastní zkušenost z jízdy, ale snažím se vám zde popsat proces výběru obyčejného uživatele, který dosáhl věku mužského přechodu.
Nechtělo se mi zatím jet do Brna, kde vám ji v CARTecu rádi půjčí. A to především na základě informací ohledně případného servisu.
Opravdu je pro mne zásadní negativum měnit olej každých 2 až 3 tisíce kilometrů a ventily řešit každých cca 8 tisíc kilometrů. To už bych mohl volit motorku, která se řídí motohodinama. V neposlední řadě je také zásadní negativum poměrně zdlouhavé čekání na náhradní díly, které prostě nejsou zatím úplně dostupné v ČR a vlastně ani v Evropě. Na plno dílů se dle zkušeností jiných lidí čeká klidně i 3 týdny a více.
Protože chci jezdit a jezdit, a ne řešit servisní činnosti tak jsem motorku od výrobce Kove vyřadil z mého výběru. Neříkám, že až si ji třeba na jaře půjčím, nebo až vyjde novější model, že ji nedám ještě šanci. Ale v současné době se budu těšit na otestování Suzuki DR-ZS4, která je také hodně vysoko na mém potencionálním listu.
Závěrečný souhrn
Jestliže máte nějaké osobní zkušenosti, tak budeme velmi rádi, když se o nich zde zmíníte.
Závěrem snad ještě informaci o to, že jestliže chcete fundovanější informace, tak ty samozřejmě najdete na mnoha jiných stránkách po celém světe (https://www.advpulse.com/adv-news/kove-450r-rally-review/). Já se vám pokusil sdělit jen rychlý souhrn člověka, který jezdí se vším do servisu a motorka je pro mne nástroj k užívání života a odpočinku.
Specifikace motorky
Motor a Převodovka | |
---|---|
Typ | Jednoválcový, DOHC |
Obsah | 449 ccm |
Vrtání / Zdvih | 94,5 mm x 64 mm |
Palivový systém | Bosch EFI |
Výfukový systém | 1-1 |
Sekundární převod | řetěz |
Spojka | olejová vana, vícekotoučová, ovládaná kabelem |
Převodovka | 6 stupňů |
Rám, Podvozek, Přístrojová deska | |
Rám | dvouramenný, ocelový |
Kyvná vidlice | Dvouramenná s přepákováním |
Přední kolo | 21” |
Zadní kolo | 18” |
Přední odpružení | YU-AN,nastavitelná komprese a odskok, zdvih 305mm |
Zadní odpružení | YU-AN Piggy-Back Shock, nastavitelný odskok, vysokorychlostní a nízkorychlostní komprese, zdvih 300mm |
Přední brzdy | 280 mm kotouč, 2-pístový třmen, volitelné ABS |
Zadní brzda | 240 mm kotouč, jednopístkový třmen, volitelné ABS |
Přístrojová deska / Funkce | TFT displej, Bluetooth,Wifi,USB |
Rozměry | |
Délka | 2190 mm |
Šířka | 805 mm |
Výška | 1390 mm |
Výška sedla | 910-960 mm |
Rozvor | 1490 mm |
Úhel řízení | 38.5° |
Hmotnost | 145 kg |
Objem nádrže | 31 l |
Výkon | |
Maximální výkon | 31 kW v 9250 rpm /možnost otevření až na 41 kW pro provoz mimo pozemní komunikace |
Maximální kroutící moment | 40 Nm v 7000 r.p.m. |
Cena | |
CZK | 239 900 |